Cerita di Sebuah Petrol Pump yang Meruntun Jiwa

Cerita petang tadi. Benar-benar terkesan di hati saya.

Sejak petrol turun harga saya tak pandai nak anggar harga petrol nak isi dalam Cik Bibah (nama kereta). Tadi tank masih ada dua bar. So saya agak ada la kat dlm 10-15 ringgit je. So saya bayar di kaunter untuk isi RM50. Rupanya bila RM42 dah penuh, saya pump juga sampai RM45. Takut nak isi lagi.. sebab pernah terjadi melimpah-limpah keluar petrol.

Saya malas nak pergi masuk dalam minta refund lagi RM5. Nak burn je sayang pulak. Saya pegang nozzle sambil perhati kot-kot ada motor masuk, takde pun. Saya hampir nak letak balik sebab nak tutup lubang tempat isi minyak kat kereta, tapi saya cuba pegang nozzle sebelah tangan kiri, tu sambil tu tangan kanan menutup lubang minyak tu, buat lambat-lambat sikit. Niat nak tunggu kot-kot ada motor masuk. Selesai je, hampir saya nak letakkan nozzle, ada satu motor datang ke pump sebelah. Budak muda, awal 20-an saya kira. Saya panggil dia suruh tolak motor ke pump ni, saya cakap ada RM5 lagi, ambillah. Dia tolak motor ke tempat saya, dia seluk poket nak bayar, saya cakap tak payah, saya pass nozzle ke dia.

Saya cakap, “Ambillah akak malas nak refund ke dalam.”

Dia cakap terima kasih. Dia tunduk, nampak sedih. Dia tunduk betul-betul macam tak sanggup pandang kita, atau tunduk syukur pada Allah gitu. Macam speechless gitu. Saya tanya dia, “Eh, apesal?”

Dia jawab dalam menahan sebak.

“Saya doa akak murah rezeki, tak tau nak cakap macam mana. Sebenarnya saya belum gaji, duit saya ada 10 ringgit je ni, dok fikir isi minyak 3 ringgit, tinggal 7 ringgit. Dok atas motor tadi saya dok fikir pasal duit je.. saya serah pada Allah je. Rupanya Allah nak bagi rezeki saya dapat minyak motor free.”

Saya pula sedih, saya senyum je cakap, “Dah tertulis rezeki awak.”

Saya masuk kereta, terus jalan. Dari jauh nampak dia lambai tangan tanda terima kasih. Saya yang cengeng dah banjir dalam kereta. Ya Allah, bila hambaMu tawakal padaMu. Ada rezeki yang dah KAU janjikan.

Dan rencana Allah tu pasti. Saya sepatutnya nak drive terus balik Putrajaya, dan isi minyak di Petronas, sebaliknya Allah gerakkan hati saya belok ke Petron di Besraya. Jarang saya berhenti di situ isi minyak, hari ni tergerak hati nak isi kat situ, semua Allah susun sebaiknya. Sepatutnya tadi saya guna kad debit seperti biasa, isi penuh ja, (saya tak suka pi masuk bayar di dalam stesen minyak), tetapi Allah ‘arahkan’ saya pi masuk bayar RM50 kat dalam, teragak nak isi RM45 sahaja, tapi hati kata RM50 baru penuh.. rupanya betul cuma RM45 sahaja. RM5 tu bukan hak saya, hak orang lain. Allah palingkan hati saya dari membayar RM45, sebaliknya bayar RM50. Allah dah susun dan atur cantik-cantik.

Itulah yang dikatakan dalam rezeki kita ada hak orang lain, yang kita kena kembalikan semula. Tercatur hari ini dalam bahagian saya ada bahagian adik itu, dan itu hak dia sebenarnya, saya cuma perantara. Semuanya dari Allah. Niat kita juga penting, saya benar niatkan nak kasi je baki petrol dah bayar tu pada sesiapa pun, dan dalam hati terdetik, biarlah dapat pada orang benar-benar layak. Maka Allah temukan kami.

Saya menangis sambil drive sebab saya semakin kuat dan yakin konsep tawakal pada Allah. Benar-benar serahkan segala-galanya padaNya. Menulis ini pun saya sebak…”

8 thoughts on “Cerita di Sebuah Petrol Pump yang Meruntun Jiwa

Add yours

  1. Propecia Risks [url=http://buycialonline.com]order cialis online[/url] Levitra Bailler Fish Disease Amoxicillin Acquistare Viagra Con Paypal [url=http://mpphr.com]priligy in europe[/url] First Medicine Online Pharamacy Store Acheter Misoprostol Sur Internet Cialis Equivalent Preis Viagra 50 Mg Nosipren [url=http://cialusa.com]cialis without prescription[/url] 2275 93 Amoxicillin Cash On Delivery Finasteride 10mg Que Significa Propecia Acheter Priligy 30 Mg En Ligne Buy Tamoxifen Citrate Online [url=http://leviinusa.com]brand levitra canada[/url] Amantadine Betnovate Ointment Viagra Cheap Usa [url=http://4rxday.com]generic cialis from india[/url] Propecia Acquista

    Like

  2. Sertatralinzoloft Without Prescription Kann Man Viagra In Holland Kaufen [url=http://hxdrugs.com]cialis 5 mg[/url] Buy Real Propecia Amoxicillin Recommended Adult Doses Buying Celebrex From Mexico [url=http://drugsor.com]vardenafil canadian pharmacy[/url] Cialis 10 Mg Prezzo Order Meds Online Viagra Kaufen Ohne Rezept Paypal [url=http://cialusa.com]cialis without a doctor’s prescription[/url] Zithromax Free At Walmart Propecia Efectos 1 Mg Cephalexin Ear Infection Canine [url=http://rxasian.com]viagra[/url] Generique Cialis Par Internet Avis Sur Le Cialis Levitra 10mg Orodispersible Information [url=http://sildenaf75mg.com]viagra online prescription[/url] Acquistare Viagra Yahoo Viagra Bestellen Deutschland

    Like

  3. How To Buy Letrozole Comparatif Viagra Procalis Levitra [url=http://viaonlineusa.com]viagra[/url] Achat Baclofene En Ligne Comprar Viagra Sin Receta En Sevilla Cheap Generic Propecia Discount Worldwide On Line Elocon Medicine Secure Ordering [url=http://eulexin.net]buy viagra online[/url] Cialis Super Order Cialis And Paypal Forum Cialis 5 Mg Filmtabl 28 St [url=http://erxbid.com]cialis para disfuncion erectil[/url] Amoxicillin Online Paypal Buy Viagra 100mg Canadianhealthcaremall Acheter Cytotec En Connexion [url=http://antabusefast.com]antabuse without prescription[/url] Acheter Cialis Avis

    Like

  4. Viagra Senza Ricetta Tadacip In The Us [url=http://deantxi.com]cialis generic[/url] Yashtimadhu Cialis Non Prescription Needed Usa Zithromax 100mg Cialis Funciona Cephalexin 500 Mg Use By Veterinaries [url=http://brandciali.com]buy cialis online[/url] Provera For Sale Mastercard Accepted Low Price Allergic Reactions To Amoxicillin Amoxicilline Est

    Like

  5. Achat Cytotec Espagne [url=http://kamxl.com][/url] Propecia Alicante Cialis 20 Prix Kamagra Direct From India Amoxicillin Swelling Calcium Levitra Professional Sale [url=http://leviplus.com]canadian generic levitra[/url] Best Site To Buy Levitra Ed Pills Online Sale Acticin Discount Visa Anchorage Forum Cialis Prise Quotidienne Pillsforyou24 Generico Cialis Soft [url=http://drugs20.com]cialis[/url] Vente Cialis Et Levitra Nizagra Pills [url=http://tadalaf.com]cialis[/url] Acheter Tadalafil

    Like

  6. Dose Amoxicillin Child Throat Comparatif Cialis Viagra Propecia Forum [url=http://cial40mg.com]generic cialis[/url] Canadian Pharmacy Cialis Zithromax Allergic Reaction [url=http://yafoc.com]generico de propecia en espana[/url] Acheter Viagra En Europe Keflex Dose For Skin Infection Buy Flagyl Usa Discount Free Shipping Dutasteride Real Store [url=http://prilipills.com]dapoxetine pills sold in america[/url] Propecia Glatze Buy Effexor Online Uk Propecia Facial Hair Growth Does Kamagra Work [url=http://4rxday.com]cialis canada[/url] Quimico De Propecia Wellbutrin Pay With Paypal [url=http://durazy.com]viagra[/url] Propecia Usa No Prescription

    Like

  7. Zithromax Dosage For Dogs [url=http://tadalafonline.com]cialis price[/url] Clomid Multiple In House Pharmacy Motilium General Polar Meds Pharmacy Acticin Medication Drugs With Overnight Delivery Dudley [url=http://banzell.net]viagra[/url] Propecia Acheter 1mg Prednisone Orders Canada Cialis Y Sus Efectos

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: