[Gempar] Mazhab Agama Matahari di Bayan Lepas? Apa Nak Jadi Ni?

Image result for ajaran sesat

Saya Google

Catatan Buat Seorang Matahari

Ketika berjoging pagi tadi di Taman Rimba Alor Setar, JR terlihat kelibat seseorang yang JR kenali. Dia dulu pernah bekerja dalam satu agensi yang sama dengan JR tapi di bawah jabatan yang berbeza. Kami cuma mengangkat tangan sambil berbalas salam. Sebenarnya kami bukan kawan rapat, cuma kenal-kenal begitu saja.

Cuma yang istimewanya tentang kawan ni ialah kononnya dia dari famili Matahari. Korang pernah dengar mengenai orang Matahari??

Matahari ni adalah satu mazhab agama yang berasal dari Kampung Seronok, Bayan Lepas, Pulau Pinang. Masa JR kecik-kecik di Pulau Pinang dulu ramai yang beragama Matahari di Pulau Pinang. Pengikut agama Matahari ini juga ada di Kedah dan biasanya mereka tinggal dalam kelompok mereka sendiri.

Kerana JR sendiri berasal dari Pulau Pinang, banyak juga cerita mengenai agama Matahari ni yang JR tau, cuma disebabkan penganut agama itu melaksanakan ajaran agama mereka secara agak tersembunyi, JR sendiri tak dapat pastikan apa yang JR tau mengenai agama itu memang sahih 100%.

Agama Matahari diasaskan pada tahun 1870an oleh Haji Muhammad Shafie atau orang panggil Haji Muhammad Matahari. Mengikut ustaz yang mengajar JR di sekolah menengah dulu Haji Muhammad Shafie digelar Muhammad Matahari kerana dia dapat meramalkan dengan tepat bila matahari terbit dan tenggelam.

Agama Matahari ini juga dikenali di Utara sebagai agama Taslim. Mereka menganggap diri mereka sebagai orang Islam, kerana kata mereka, mereka tak pernah keluar dari Islam. Haji Muhammad Matahari menggelar dirinya sebagai “khalifah” dan bila dia meninggal keturunannya diangkat menjadi “khalifah” yang seterusnya untuk penganut agama itu.

Semasa JR di kampung dulu ada satu keluarga agama Matahari yang tinggal di hujung kampung kami. Si-bapa asalnya seorang guru Quran yang disegani di kampung kami, tapi akhirnya dia disisihkan oleh orang kampung bila mengetahui dia menganut agama Matahari selepas dipengaruhi oleh isterinya yang berasal dari Bayan Lepas, tempat bermulanya agama Matahari.

Anak pasangan agama Matahari ini bernama S adalah rakan baik JR. Walaupun ibu bapanya beragama Matahari, S tidak pernah menunjukkan ciri-ciri seorang penganut agama Matahari.

Apa yang JR tau semasa kecik-kecik dulu dari orang kampung terdapat beberapa ciri-ciri ajaran agama Matahari:

  • Mereka mengucap dua kalimah syahadah dengan menukar Muhammadul Rasullullah kepada Muhammad Shafie Rasulullah.
  • Mereka juga berpuasa, tapi puasa mereka hanya bersandarkan niat, lepas niat boleh makan seperti biasa sepanjang hari.
  • Mereka juga bersolat lima waktu, tapi cuma memakai niat tanpa perlu melakukan gerakan-gerakan solat seperti rokok, sujud dan sebagainya seperti orang Islam biasa.
  • Mereka juga mengerjakan haji seperti orang Islam lain di bulan haji, tapi ibadah haji mereka bukan di Mekah, tapi dilakukan di Kampung Seronok, Bayan Lepas. Di sana disediakan replika Kaabah untuk mereka melakukan haji.
  • Setahun sekali mereka yang beragama Matahari akan berkumpul di markas mereka di Kampung Seronok untuk perjumpaan batin. Mengikut cerita selepas tengah malam tibalah kemuncak perjumpaan batin di mana lampu dipadamkan dan setiap suami isteri boleh melakukan seks dengan sesiapa saja yang mereka tersentuh pada malam itu. Mengikut ustaz yang mengajar JR di sekolah menengah dulu, setiap anak yang lahir dari hubungan seks itu dianggap sebagai “anak yang soleh”. (naudzubillahiminzaaliq)

JR tak pasti sama ada cerita di atas benar-benar tepat untuk menggambarkan penganut agama Matahari. Itulah apa yang JR tahu, kerana walaupun rakan JR yang bernama S itu sangat rapat dengan JR, tapi JR tak pernah tanya lebih lanjut mengenai cara beribadat ayah dan ibunya.

Malangnya bagi rakan JR yang bernama S itu ialah bila ayahnya meninggal dunia. Orang kampung enggan menerima ayahnya sebagai orang Islam dan kerana itu mereka tak membenarkan mayat ayahnya dikebumikan diperkuburan Islam kampung kami. Anak-anak mereka yang tidak mengamalkan ajaran Matahari seperti kedua ibu bapa mereka merayu kepada Jawatankuasa Masjid (adik beradiknya yang perempuan merayu sambil menangis terisak-isak) supaya ayahnya dikebumikan juga di kawasan perkuburan Islam. Akhirnya Jawatankuasa Masjid memutuskan jasad ayahnya dibenarkan dikebumikan di kawasan perkuburan Islam, tetapi hendaklah di luar pagar tanah perkuburan…

Beberapa tahun selepas ayah S meninggal, ibunya iaitu wanita yang bertanggung jawab memesongkan agama suaminya, bertaubat dan kembali semula kepada ajaran Islam sebenar. Dia kemudian pergi ke Mekah dan kembali dengan title hajah….

Sampai sekarang JR tak tau sama ada agama Matahari ini masih diamalkan oleh pengikutnya. Apa yang JR tau di Alor Setar ada kelompok masyarakat yang dulunya adalah pengikut agama Matahari tapi generasi muda mereka hari ini tidak lagi mengamalkannya, alhamdulillah…

Dan bagaimana dengan markas agama Matahari di Kampung Seronok, Bayan Lepas?? Semasa JR di sekolah menengah atas dulu JR pernah melalui Kampung Seronok yang kelihatan sangat bersih, tersusun dan aman hingga selama beberapa tahun sentiasa menjadi kampung contoh terbaik di Pulau Pinang.

Sama ada masih ada penduduk Kampung Seronok yang menganut agama Matahari, JR tak pasti. Mungkin seperti generasi muda keturunan pengikut agama Matahari di Alor Setar, mereka yang tinggal di Kampung Seronok, Pulau Pinang juga sekarang tidak lagi mengamalkan ajaran agama itu.

Biarlah yang lepas menjadi sejarah…..

sementara itu ciksiti.com menulis:

orang matahari PULAU PINANG

assalamualaikum…..

korang tau pasal Kampung Seronok Pulau Pinang?? tak tau??? tak pa la kalau tak tau…. tau tak pasal orang matahari?? tak tau jugak?? apa yang korang tau???  meh aku nak bercerita.,..

orang matahari ni bukannya orang yang ada keluar2 api macam Ghost Rider tuu…so jangan salah faham k…..

orang matahari ni diaorang ikut ajaran sesat……Haji Muhammad Shafie atau orang panggil Haji Muhammad Matahari…dia ni la yang pengasas ajaran sesat kat malaysia ni….Ajaran Taslim nama dia….

1. Ajaran ini mula wujud pada tahun 1870-an di Kampung Seronok di Bayan Lepas, Pulau Pinang.

2. Ajaran ini merupakan ajaran sesat yang paling tua di Malaysia. Ajaran ini juga mempunyai persamaan dengan kepercayaan Syiah Ismailiah Batiniah.

Ciri-ciri kesesatan ajaran Taslim ialah: (naudzubillahiminzaaliq)

(a)    beriktikad bahawa diri batin manusia ialah Allah dan diri zahir manusia ialah nur Muhammad;

(b)    beriktikad bahawa alam ini bersifat qadim;

(c)    mentafsirkan ayat-ayat Al-Quran mengikut hawa nafsu;

(d)    mengharuskan perzinaan melalui konsep nikah batin;

(e)    menolak kewujudan hari kiamat, syurga,dan neraka;

(f)     solat secara niat tanpa rukun qauli(perkataan) dan fikli (perbuatan);

(g)    menganggap Haji Muhammad Matahari sebagai pemimpin yang maksum.

Menurut cerita dari orang kampung sekitar penduduk din sini tidak bercampur dengan penduduk sekitar mereka,semua aktiviti kemasyarakatan hanya melibatkan masyarakat mereka sahaja.(sumber)

aku pernah la lalu kat Kampung seronok ni….tengok ok ja….maybe tuu kisah 150 tahun dulu….maybe sekarang semua da bertaubat kot….alhamdulillah la kalau macam tuu…..

p/s : dekat dengan sekolah menengah aku dulu ada la kubur orang matahari ni….diaorang cakap kubur tuu mengadap arah lain…..ntah la mengadap arah mana aku pun tak tau…sebab aku tak pernah tengok…huhu

 

kredit: JR dan ciksiti.com

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: