Resepi – Nasi Goreng Bujang

Nasi Goreng Bujang utk seorang makan Bahan2 Secawan nasi putih Cili kering 5 tangkai* Bawang putih seulas* Bawang merah seulas* Ikan bilis dlm 5 ekor* Minyak masak Sebiji telur (dibasuh) Garam/perasa Timun utk ulam Isi ayam/sotong - optional Sayur campur - optional Cara2 Tumbuk bahan bertanda * Panaskan 2 sudu minyak masak. Tumis bahan tumbuk.... Continue Reading →

Advertisements

Resepi — Kacang Buncis Goreng

Kacang buncis goreng utk 2-3 orang makan Bahan2 Kacang buncis seikat dalam 10-15 batang Baby carrot 5 biji, kalau pakai carrot biasa amik sekerat je cukup Tauhu goreng sebiji Bawang merah sebiji Bawang putih seulas 5 biji Cili padi dibelah dua Sos ikan satu sudu besar Serbuk perasa maggi secukupnya Air secukupnya Cara2 Tumis bawang... Continue Reading →

Tips – Panduan Ringkas Mengisi E-Filing LHDN

Tips panduan ringkas mengisi e-filing bagi newbie & elak penalti di bawah seksyen S.113(2) 👇👇👇 1. Perkerja bergaji RM3,000-00 ke atas dan sudah berkerja setahun dan keatas yang belum mendaftar E-filing, bolehlah hadir ke Pejabat LHDN untuk mendaftar dan dapatkan No. Cukai Pendapatan, dan password E-Filing. 2. Untuk yang pertama kali buat E-Filing, boleh lah... Continue Reading →

Isu Semasa – Intisari Debat AntiVax Dr Musa dan Dr Huda dalam Analisis TV AlHijrah

ANALISA TV ALHIJRAH VAKSIN: PERLINDUNGAN ATAU KEMUDARATAN Bagaimana saya menganalisa perbincangan semalam? 1. Sejak beberapa hari lepas, saya ada beritahu rakan-rakan doktor, apa sebenarnya yang dimahukan di akhir rancangan ini nanti. Saya bimbang bila antivaksin diberi peluang ke udara secara langsung untuk menyampaikan idea mereka.Tapi saya silap. Wakil mereka itu langsung tak ada idea! 2.... Continue Reading →

Resepi – Ayam Masak Kicap Berempah

AYAM MASAK KICAP BEREMPAH . BAHAN-BAHAN: isi ayam digoreng,jangan garing sangat(ketepikan. 2 biji bawang besar* 3 ulas bawang putih* 2 inci halia* jintan manis* jintan putih* Rempah 4 sekawan(kayu manis,buah pelaga,bunga cengkih,bunga lawang) air asam jawa kicap manis/kicap pekat sos tiram . . CARA PENYEDIAANYA: tumis bahan bertanda*.bahan ni ditumbuk/blend ya.dah agak garing dan naik... Continue Reading →

Resepi – Ayam Goreng Kunyit

AYAM GORENG KUNYIT SEDAP . Ayam dipotong kecik2 dan gaul dengan serbuk kunyit, serbuk kari, serbuk cili, tepung jagung, garam, lada hitam kasar dan gula Make sure dia pekat macam ni. jangan campur air. Biar air dari ayam tu sendiri yg bagi lekat...biarkan dalam 15-30min. Minyak jangan banyak sangat..letak ayam sikit2 dalam 5-7 ketul pada... Continue Reading →

Resepi – Ayam Masak Merah Kenduri

AYAM MASAK MERAH KENDURI . BAHAN-BAHAN: 1 ekor ayam - potong kecil dan basuh bersih (Garam, kunyit dan goreng - jangan garing sangat.) 3 biji bawang besar (size besar tau)* 4-5 ulas bawang putih* 1 1/2 inci halia* (Blend semua bahan bertanda *) 3-4 senduk cili kisar 5 sudu besar sos cili 2 biji tomato... Continue Reading →

Resepi – Ayam Masak Lada Hitam

AYAM MASAK LADA HITAM . BAHAN-BAHAN: 5 ketul ayam 6 ulas bawang merah – ditumbuk 2 ulas bawang putih – ditumbuk 1 inci halia – dihiris 1 sudu kecil lada hitam 2 sudu besar sos tiram 4 sudu besar kicap manis beberapa biji cili padi – jika suka 1/2 cawan air 1 sudu kecil tepung... Continue Reading →

Resepi – Ayam Masak Kicap Pedas Daun Kari

AYAM MASAK KICAP PEDAS DAUN KARI . BAHAN-BAHAN: Kayu manis Bunga lawang Buah pelaga Cili kering blender Bwg beso (hiris) Bwg Putih (hiris) Halia (hiris memanjang) Cili padi hijau/merah (belah dua) Daun kari Air Asam jawa Kicap Air ckit utk kuah Garam (jika perlu SBB dh ada kicap kn.. aji/gula Bawang besar (hiris bulat) .... Continue Reading →

Resepi – Ayam Masak Kam Heong

AYAM KAM HEONG . Bahan-bahan : 1 Ekor ayam dipotong 18. 2 ulas bwang besar (sbiji didadu n sbiji lg potong kasar). 4 ulas bwang putih (ketuk). 6 cili merah (belah 2) jika nak pedas lebihkan cili. 7 cili kmpung (belah 2) jika nak pedas lebihkan cili. 20 helai daun kari. 2 sb sos cili.... Continue Reading →

Resepi – Ayam Masak Phat Phet

AYAM PHAT PHET . Bahan A (Kisar): 5 biji cili padi 2 hiris halia kunyit hidup 1 atau 2 batang serai 5 ulas bawang putih 1 biji bawang besar . Bahan B: 3 keping ayam mentah dipotong dadu 1 batang serai 1 asam keping 4 helai daun limau purut Sedikit Garam dan Gula, secubit ajinomoto... Continue Reading →

Resepi – Ayam Goreng Crispy

AYAM GORENG MUDAH Bahan-bahan: 1sdt lada hitam yg d tumbuk kasar 1labu bwg putih tumbuk kasar 1 sdt serbuk cili,garam,serbuk perasa ayam maggi ataupun knorr, tepung beras dan air... kacau sebati kemudian bole la goreng. *tepung beras dan air jgn bnyk sgt, cukup sekadar menyaluti ayam jer *nak perap dulu pun boleh kredit: effadila misran... Continue Reading →

Resepi – Ayam Masak Thai

AYAM MASAK THAI . Bahan A: 10 ketul bahagian ayam digoreng 1 biji bawang besar/holland (potong bulat) 2 batang serai dititik Daun limau purut Garam secukupnya 2 sudu sos tiram 2 sudu sos cili Sedikit air Minyak . Bahan B: (bahan kisar) 3 ulas bawang merah 5 ulas bawang putih 5 biji cili merah 3... Continue Reading →

Tips Dapatkan Telur Dadar Gebu

Tips nak dapatkan telur dadar gebu macam kedai tomyam Pukul sebiji atau dua biji telur guna garfu sehingga kembang atau pukul selama 10min Sambil-sambil tu panaskan minyak Selagi minyak tak panas, jangan masukkan telur Dah nampak macam kuali berasap tu makna minyak dah panas lah, so boleh masukkan telur tadi. masa tuang telur tu jangan... Continue Reading →

RM1 YANG KITA BERI TU TAKKAN MENJADIKAN KITA MISKIN

Aku tahu, kalua yang duduk area bandar-bandar lebih-lebih lagi Kuala Lumpur, anda mesti pernah didatangi dengan budak-budak tahfiz meminta derma, orang tua buta menjual tisu, makcik-makcik kemboja menjual keropok, dan tak kurang juga anak-anak muda promot unicef charity, atau gadis bisu datang tunjuk kad OKU semasa anda sedang makan di warung atau sedang beratur di... Continue Reading →

[Resepi] Ayam Masak Hitam

Ayam Masak Hitam Bahan2: Setengah ekor ayam 10 tangkai cili kering 3 ulas bawang putih 3 ulas bawang merah Seinci halia Sebiji tomato potong enam utk hiasan Sebiji bawang holland hiris utk hiasan Daun bawang atau daun ketumbar dihiris juga utk hiasan Sedikit serbuk kunyit utk menggoreng ayam Kicap manis secukup rasa Rempah 4 sekawan... Continue Reading →

[Resepi] Kek Milo Sedap

Resepi Kek Milo Sedap Bahan-bahan kek: 1 cawan serbuk Milo 1 cawan gula ¾ cawan susu pekat manis 1 cawan minyak jagung @ myk masak 1 cawan air panas 2 cawan tepung naik sendiri 3 biji telur 1 sudu kecil esen vanilla P/s: sila gunakan cawan yg sama utk semua sukatan Cara buat kek: 1.... Continue Reading →

[Resepi] Gulai Darat Ayam

RESEPI GULAI DARAT AYAM Bahan-bahan: 500g ayam dipotong kecil dan dibersihkan 1biji bwg besar merah* 2 ulas bawang putih* 3cm halia* 1 btg serai* 3cm lengkuas* Bahan2 bertanda * ni dikisar halus 1 sudu cili giling. Sedikit serbuk kunyit 2 keping asam keping Garam secukupnya 2cm gula melaka Serbuk perasa atau gula Secawan santan pekat... Continue Reading →

[MusMuncitMek!] How I Met My Husband

People often ask me on how i met my husband. Well. Skipped that part. Nothing interesting in there just with a single "hai", we become friends in 2016. Now, how do we get into relationship? We have been friends for 2 years. Only in 2018 something big happened to our friendship. I took the first... Continue Reading →

BARBER YANG MENCARI TUHAN

Seorang Ustaz ke Barber Shop untuk gunting rambutnya. Ketika rambutnya sedang digunting, si tukang gunting rambut bertanyakan 1 soalan kpd si Ustaz. BARBER: Saya nak tanya 1 soalan. USTAZ: Ya, silakan. BARBER: Benarkah Tuhan itu wujud? USTAZ: Mestilah wujud. Kalau Tuhan tak wujud, pastinya kita pun tak wujud di dunia ni. BARBER: Kalau betul Tuhan... Continue Reading →

[Lirik Lagu] Kerna Terpaksa — Francesca Peter

Kerna Terpaksa aku Melangkah Pergi Kerna Terpaksa ku Turut Kata Hati Gementar Tubuhku Dengan Keputusan Ini Biarpun Pedih ku Teruskan Jua Di Antara Kita Mengapa Ada Dia Biarpun Hanya Kawan Biasa Tapi ku Rasa Berlainan Caranya Hingga Mencakar Perasaanku   Terpaksaku Terpaksaku Membuat Pilihan Mengundurkan Diri Untuk Kebahagiaanmu   Kerna Terpaksa aku Rela Sendiri Kerna... Continue Reading →

MusMuncitMek! — Part 5 – The Climax

Alhamdulillah, segala puji dan syukur bagi ALLAH swt kerana dengan rahmat dan karunia-NYA maka selamatlah sudah kami berdua ditabalkan menjadi suami dan isteri yang sah mengikut syarak dan undang-undang syariah Islam Malaysia Tanggal 29.12.2018 merupakan tarikh keramat penyatuan dua hati antara saya dan suami. harapan saya, biarlah hubungan kami ini diberkati dan kekal hingga ke... Continue Reading →

[Confession] Natijah Makan Harta Anak Yatim, Kedua Kaki Mak Aku Kena Potong

Firman Allah SWT yang bermaksud: "Dan mereka bertanya lagi kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (masalah) anak yatim. Katakanlah: Memperbaiki keadaan anak yatim itu amatlah baiknya dan jika kamu bercampur gaul dengan mereka (maka tidak ada salahnya) kerana mereka itu ialah saudara kamu (yang seagama) dan Allah mengetahui akan orang yang merosakkan (harta benda mereka) daripada orang... Continue Reading →

[Breaking News] Pemergian Muhammad Adib

Al-Faatihah buat ahli bomba yang telah menghembuskan nafasnya yang terakhir malam tadi sekitar jam 9.40 malam, 17 Disember 2018 setelah 3 minggu bertarung nyawa di ICU akibat dipukul sekumpulan samseng rusuhan berbangsa India dalam kejadian rusuhan Kuil Seafield hujung bulan lalu. Muhammad Adib, 24 ahli bomba yang terkorban dipukul teruk sehingga pecah paru-parunya, merupakan saksi... Continue Reading →

[Cerita Mdm Yui] Susuk Part V (5)

Cerita asal dipetik daripada facebook rasmi Mdm Yui #ceritasatumalam #stockmerindingbacaanberteman - #SUSUK Episod 5 Esakan aku berkesudahan dengan ngongoian yang tiada bertepian. Aku semacam berasa satu kehilangan yang sangat mendalam. Kosong! Ruang kesepian yang tiada bertepian. Zura telah pergi, namun pemergiannya dengan cara yang sebegitu sadis. Ketika pusara Zura aku tinggalkan, ada semacam getaran halus... Continue Reading →

[Resepi] Ayam Masak Lemak Cili Api

Ayam Masak Lemak cili Api Bahan bahan: Ayam ½kg Santan Cili api Serai Asan keping Kentang Bawang putih Bawang merah Garam dan perasa secukup rasa 1. Blend atau tumbuk 3 ulas bawang merah, 5 ulas bawang putih, 5 biji cili padi hijau dan 3 biji cili padi merah bersama satu sudu kecil serbuk kunyit atau... Continue Reading →

[Cerita Mdm Yui] Susuk Part IV

Cerita asal oleh Mdm Yui #ceritasatumalam #stockmerindingbacaanberteman - #SUSUK Episod 4 "Kak...cepat kak!!" Laungan Fahrim menyedarkan aku dari kelekaan melayari perasaan. "Oh..aaa..ya..ya....!!" Sambil aku memusing, setitis demi setitis air mata membasahi pipi. Tidak aku sangka, kebimbangan Zura sehari dua ini ada sebabnya. Mengapa aku yang gagal mengesan akan keadaan ini? Sungguh hati terkhilaf. Jauh tersasar.... Continue Reading →

[Isu Semasa] Susulan Beberapa Pendakwah Yang Digam Daripada Siaran Radio dan TV Malaysia bermula Januari 2019

Kalau ada orang muslim menyokong orang kafir kerana kononnya orang kafir boleh membangun, maka sampaikanlah pada dia bahawa firaun boleh membangun mesir menjadi negara maju, penduduknya hidup makmur tetapi fir’aun mendustakan Allah, maka Allah hancurkan kaumnya Kalau ada orang Muslim menyokong orang kafir kerana kononnya orang kafir boleh membuat negara kita menjadi moden, maka sampaikanlah... Continue Reading →

[Cerita Mdm Yui] Susuk Part III

Cerita asal dipetik daripada facebook Mdm Yui #ceritasatumalam #stockmerindingbacaanberteman - #SUSUK Episod 3 Usai mengalas perut sewaktu rehat, dengan hati yang senang sekali... Pertama kerana perut diisi dengan seadanya, kenyang.. Kedua, kerana melihat riak wajah Aira yang terkesima dan terdiam dengan kata-kata kami berdua. Puas rasanya. Lebih bagus merasakan kemenangan sebegitu dengan orang yang selama... Continue Reading →

[Kekeluargaan] Ibu versus Suami

Takde dalam islam lepas kawin anak perempuan tak wajib bertanggungjawab ke atas ibu. Selagi nama anak, selagi tu kena bertanggungjawab kepada ibu. Jangan gunakan alasan taat suami lepas tu abaikan ibu. Islam tak ajar macam tu. Kalau korang anggap begitu pergi la masuk sekolah balik. Kecik2 ustazah dah ajar apa tanggungjawab anak. Kalau ibu miskin,... Continue Reading →

[Cerita Mdm Yui] Buatan Orang Part III

cerita asal dipetik dari facebook rasmi Mdm Yui #ceritasatumalam #stockmerindingbacaanberteman - Buatan Orang Episod 3 Semasa aku dan suami mengajukan pertanyaan hampir serentak berkaitan 'pelalau' yang disebutkan oleh Faiz, pemuda itu hanya mengangguk dan menunduk. "Macamana pelalau tu Faiz?" Suami terlebih dahulu mengajukan rasa ingin tahu, sama seperti yang aku rasakan. Aku pula hanya meramas... Continue Reading →

[Cerita Mdm Yui] Buatan Orang Part II

cerita asal dipetik dari Facebook rasmi Mdm Yui #ceritasatumalam #stockmerindingbacaanberteman - Buatan Orang Episod 2 Malam di mana suami aku menghantarkan aku yang tergaru-garu kegatalan, berakhir dengan kemunculan sosok yang tidak dapat aku gambarkan tahap keseramannya. Tidak dilupakan bagaimana berkeretap keriup bumbung rumah kami dibaling-baling dengan pasir dan sepertinya ada yang merangkak dan berlari-lari. Kegatalan... Continue Reading →

[Cerita Mdm Yui] Buatan Orang Part I

Cerita asal dipetik dari Facebook rasmi Mdm Yui #ceritasatumalam #stockmerindingbacaanberteman - Buatan Orang Assalamualaikum semua. Nama aku, Zaila. Aku seorang pekerja swasta, di utara Negara Kutub Salji. Dah bertahun aku menumpahkan bakti dan keringat di tempat kerja aku. Suasana kerja? Tiada yang berubah dari tempat kerja lama aku. Oh ye, ini tempat kerja baru aku.... Continue Reading →

WordPress.com.

Up ↑