Phone Scam

#SharingIsCaring #PleaseShare dengan orang tersayang

*PENIPUAN TERBARU*
*SILA BERHATI2 !!*

Contoh di bawah ini adalah apa yang berlaku kepada seseorang, dia sendiri yg bercerita:

Saya menerima panggilan daripada seseorang yang mendakwa bahawa dia berasal drp sykt pembekal perkhidmatan mudah alih dan dia minta saya menutup telefon saya selama *2 jam* untuk kemas kini data internet 4G untuk beroperasi.

Semasa saya bergegas untuk mesyuarat, saya tanpa byk soal trus menutup telefon bimbit saya. Selepas 45 minit, saya berasa sangat mencurigakan kerana pemanggil tidak memperkenalkan namanya.

Saya dengan cepat menghidupkan telefon bimbit saya dan melihat beberapa mesej dari ahli keluarga saya dan yang lainnya dari nombor (scamer) yang telah memanggil saya lebih awal.

Saya memanggil ibu bapa saya dan saya terkejut bahawa mereka terdengar suara saya yang sangat bimbang dan bertanyakan sama ada saya selamat. Ibu bapa saya memberitahu saya bahawa mereka telah menerima panggilan daripada seseorang yang mendakwa bahawa mereka telah menculik saya dan meminta wang tebusan untuk membebaskan saya.

Panggilan yg begitu nyata dan ibu bapa saya juga mendengar _suara saya_ menangis dengan kuat meminta bantuan. Ayah saya terus ke bank menunggu panggilan seterusnya untuk meneruskan pemindahan wang.

Saya memberitahu ibu bapa saya bahawa saya selamat dan meminta mereka untuk membuat laporan polis. Apabila mereka mengetahui saya telah membuka telefon, mereka telefon saya minta ditutup lagi selama 1 jam dan saya enggan berbuat seperti yang diminta. Mereka terus memanggil telefon bimbit saya untuk memastikan telefon saya sentiasa sibuk sehingga panggilan lain tidak dapat dijawab sehingga bateri habis.

Saya sendiri membuat laporan polis dan saya dimaklumkan oleh pegawai polis tersebut bahawa terdapat banyak penipuan seperti itu dilaporkan. Kebanyakan kes melaporkan bahawa mangsa sudah pun memindahkan wang! Dan adalah mustahil untuk mendapatkan kembali wang itu.

Berhati-hatilah kerana penipuan seperti ini berlaku kepada mana-mana keluarga kita !!! Mereka sangat profesional dan sangat meyakinkan semasa panggilan.

Jika anda diminta untuk *menutup telefon bimbit anda* untuk kemas kini oleh pembekal perkhidmatan, INGAT SEBELUM TERKENA! Keluarga atau rakan anda mungkin menerima panggilan yang sama.

So Sentiasa Selamat dan Tetap Alert!

Sila beritahu kpd keluarga dan rakan-rakan anda !!!

*JANGAN HANYA MEMBACA, AMBIL PEDULI DAN SEBARKAN*

_sharing is caring_

Leave a comment