Resepi Bomboloni Kampung super Mudah. Guna Bahan di Dapur Je

Kenapa namanya bomboloni kampung? Kerana bancuhan tepung nya menggunakan resepi donut kampung.

For the start, i used 1 cup of wheat flour.

Lepas tu aku campur je terus semua bahan kering seperti: gula 1 sudu, garam ½ susu teh, margerine 2 sudu, termasuk yis 1 paket, dan susu tepung 1 sudu teh. Gaul2 then aku tambah sebiji telur gred A. Kemudian masuk air sedikit demi sedikit

Then restkan adunan 30min. Dia akan kembang 2x ganda. Pastu tepuk2 keluarkan angin dia, bahagi kepada 8 bahagian, bulat2kan dan rest lg selama 20min.

Adunan tepung sedang naik mengembang 2xganda dr size asal

Bila dah naik kembang spt gambar di atas, boleh goreng dlm minyak panas, api perlahan

Yg dh siap digoreng

Then pilihlah nak letak filing apa. Aku pilih choc hazelnut spread dgn black cherry jam

Chocolate hazelnut delfi dan black cherry jam

Aku xde piping bag pun. Aku fill in je dlm plastik biasa, then gunting muncung dia so that it become a cone.

Make a hole first before you piped your filing.

Half aku buh chocolate hazelnut, half lg cherry jam. Lepas tu tabur dgn gula icing

Lebih kurang gini la kejadiannya
Bomboloni yg lembut, creamy filling, soft on the outside but crispy on the edge. Gitteww

atau korang boleh refer resepi yg pernah aku upload dulu, lagi detail. here is the link: https://misscosmics.wordpress.com/2018/10/30/resepi-donat-gebu-resepi-simple-mudah-hanya-6-bahan-tanpa-susu/

Jadi begini lah resepinya. Selamat mencubeeeeeee

Leave a comment