Kelebihan Menunaikan Solat Sunat Taubat – Jalan Keluar Untuk Segala Kesusahan

Segala Puji Bagi Allah, Tuhan Yang Maha Bijaksana, artikel yang akan kalian baca ini lebih kepada pengalaman persendirian penulis. ya lah, lautan mana yang tak bergelora, bumi mana yang tak ditimpa hujan atau bencana, begitu lah juga hidup kita tidak sunyi daripada ujian dan rencana dari YANG MAHA ESA. masa-masa kejatuhan dalam kerjaya, dalam personal... Continue Reading →

Advertisements

[Confession] Natijah Makan Harta Anak Yatim, Kedua Kaki Mak Aku Kena Potong

Firman Allah SWT yang bermaksud: "Dan mereka bertanya lagi kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (masalah) anak yatim. Katakanlah: Memperbaiki keadaan anak yatim itu amatlah baiknya dan jika kamu bercampur gaul dengan mereka (maka tidak ada salahnya) kerana mereka itu ialah saudara kamu (yang seagama) dan Allah mengetahui akan orang yang merosakkan (harta benda mereka) daripada orang... Continue Reading →

[Breaking News] Pemergian Muhammad Adib

Al-Faatihah buat ahli bomba yang telah menghembuskan nafasnya yang terakhir malam tadi sekitar jam 9.40 malam, 17 Disember 2018 setelah 3 minggu bertarung nyawa di ICU akibat dipukul sekumpulan samseng rusuhan berbangsa India dalam kejadian rusuhan Kuil Seafield hujung bulan lalu. Muhammad Adib, 24 ahli bomba yang terkorban dipukul teruk sehingga pecah paru-parunya, merupakan saksi... Continue Reading →

[Cerita Mdm Yui] Susuk Part V (5)

Cerita asal dipetik daripada facebook rasmi Mdm Yui #ceritasatumalam #stockmerindingbacaanberteman - #SUSUK Episod 5 Esakan aku berkesudahan dengan ngongoian yang tiada bertepian. Aku semacam berasa satu kehilangan yang sangat mendalam. Kosong! Ruang kesepian yang tiada bertepian. Zura telah pergi, namun pemergiannya dengan cara yang sebegitu sadis. Ketika pusara Zura aku tinggalkan, ada semacam getaran halus... Continue Reading →

[Resepi] Ayam Masak Lemak Cili Api

Ayam Masak Lemak cili Api Bahan bahan: Ayam ½kg Santan Cili api Serai Asan keping Kentang Bawang putih Bawang merah Garam dan perasa secukup rasa 1. Blend atau tumbuk 3 ulas bawang merah, 5 ulas bawang putih, 5 biji cili padi hijau dan 3 biji cili padi merah bersama satu sudu kecil serbuk kunyit atau... Continue Reading →

[Cerita Mdm Yui] Susuk Part IV

Cerita asal oleh Mdm Yui #ceritasatumalam #stockmerindingbacaanberteman - #SUSUK Episod 4 "Kak...cepat kak!!" Laungan Fahrim menyedarkan aku dari kelekaan melayari perasaan. "Oh..aaa..ya..ya....!!" Sambil aku memusing, setitis demi setitis air mata membasahi pipi. Tidak aku sangka, kebimbangan Zura sehari dua ini ada sebabnya. Mengapa aku yang gagal mengesan akan keadaan ini? Sungguh hati terkhilaf. Jauh tersasar.... Continue Reading →

[Isu Semasa] Susulan Beberapa Pendakwah Yang Digam Daripada Siaran Radio dan TV Malaysia bermula Januari 2019

Kalau ada orang muslim menyokong orang kafir kerana kononnya orang kafir boleh membangun, maka sampaikanlah pada dia bahawa firaun boleh membangun mesir menjadi negara maju, penduduknya hidup makmur tetapi fir’aun mendustakan Allah, maka Allah hancurkan kaumnya Kalau ada orang Muslim menyokong orang kafir kerana kononnya orang kafir boleh membuat negara kita menjadi moden, maka sampaikanlah... Continue Reading →

[Cerita Mdm Yui] Susuk Part III

Cerita asal dipetik daripada facebook Mdm Yui #ceritasatumalam #stockmerindingbacaanberteman - #SUSUK Episod 3 Usai mengalas perut sewaktu rehat, dengan hati yang senang sekali... Pertama kerana perut diisi dengan seadanya, kenyang.. Kedua, kerana melihat riak wajah Aira yang terkesima dan terdiam dengan kata-kata kami berdua. Puas rasanya. Lebih bagus merasakan kemenangan sebegitu dengan orang yang selama... Continue Reading →

[Kekeluargaan] Ibu versus Suami

Takde dalam islam lepas kawin anak perempuan tak wajib bertanggungjawab ke atas ibu. Selagi nama anak, selagi tu kena bertanggungjawab kepada ibu. Jangan gunakan alasan taat suami lepas tu abaikan ibu. Islam tak ajar macam tu. Kalau korang anggap begitu pergi la masuk sekolah balik. Kecik2 ustazah dah ajar apa tanggungjawab anak. Kalau ibu miskin,... Continue Reading →

[Cerita Mdm Yui] Buatan Orang Part III

cerita asal dipetik dari facebook rasmi Mdm Yui #ceritasatumalam #stockmerindingbacaanberteman - Buatan Orang Episod 3 Semasa aku dan suami mengajukan pertanyaan hampir serentak berkaitan 'pelalau' yang disebutkan oleh Faiz, pemuda itu hanya mengangguk dan menunduk. "Macamana pelalau tu Faiz?" Suami terlebih dahulu mengajukan rasa ingin tahu, sama seperti yang aku rasakan. Aku pula hanya meramas... Continue Reading →

[Cerita Mdm Yui] Buatan Orang Part II

cerita asal dipetik dari Facebook rasmi Mdm Yui #ceritasatumalam #stockmerindingbacaanberteman - Buatan Orang Episod 2 Malam di mana suami aku menghantarkan aku yang tergaru-garu kegatalan, berakhir dengan kemunculan sosok yang tidak dapat aku gambarkan tahap keseramannya. Tidak dilupakan bagaimana berkeretap keriup bumbung rumah kami dibaling-baling dengan pasir dan sepertinya ada yang merangkak dan berlari-lari. Kegatalan... Continue Reading →

[Cerita Mdm Yui] Buatan Orang Part I

Cerita asal dipetik dari Facebook rasmi Mdm Yui #ceritasatumalam #stockmerindingbacaanberteman - Buatan Orang Assalamualaikum semua. Nama aku, Zaila. Aku seorang pekerja swasta, di utara Negara Kutub Salji. Dah bertahun aku menumpahkan bakti dan keringat di tempat kerja aku. Suasana kerja? Tiada yang berubah dari tempat kerja lama aku. Oh ye, ini tempat kerja baru aku.... Continue Reading →

How to Travel Alone? 14 Panduan Berguna Untuk ‘Solo Travellers’!

Keinginan untuk bercuti dan mengembara ada pada diri setiap orang. Ramai di antara kita rasa nak ‘travel’ tetapi tidak tahu bagaimana untuk melakukannya bersendirian atau secara solo.

pexels-photo-1126037.jpeg Photo by Artem Bali on Pexels.com

Perjalanannya sahaja boleh kelihatan sangat menakutkan dan jauh dari keselesaan rumah. Apa yang berlaku jika anda terdampar di suatu tempat? Bolehkah anda keluar pada waktu malam solo (bersendirian)? Tidakkah ia berasa pelik untuk makan sendirian di sebuah restoran ditempat asing? Hati pula berkata-kata, adakah saya akan diserang oleh penyamun? Atau kereta saya terjebak dalam parit, siapa nak bantu?

Perkara asas..

Perkara asas untuk menjayakan sesuatu peristiwa adalah dengan perancangan rapi atau separa rapi. Separa rapi adalah untuk mereka yang gemarkan cabaran ekstrem yang memerlukan mereka menguji keupayaan bertindak cepat dalam situasi cemas.

Untuk menjadikan perancangan anda berjaya, anda perlu tau apa yang perlu anda rancangkan. Berikut beberapa panduan untuk membantu ‘Solo Travellers’ seperti anda memulakan perjalanan solo…

View original post 1,012 more words

Satu Doa Yang Jika Dibaca Maka Akan Terhindarlah Daripada Segala Kemudaratan – ‘Bismillahillazi’

sumber asal: http://nahdatulsyifa-perubatanislamkelantan.blogspot.com/2012/04/doa-pendinding.html?m=1 Bismillahillazi la yadhurru ma'asmihi syai-un fil-ardhi walaa fissamaa-ie wahu-was saamii-un 'alimm.. Ada satu doa yang pendek tetapi sangat besar manfaatnya sekiranya diamalkan dalam kehidupan seharian kita. Doa yang dimaksudkan seperti sabda Rasulullah s.a.w. seperti berikut; Rasulullah s.a.w. mengajarkan kepada umatnya satu doa yang jika dibaca tiga kali di waktu pagi dan tiga... Continue Reading →

[Health] What Is Acidosis?

What is acidosis? When your body fluids contain too much acid, it’s known as acidosis. Acidosis occurs when your kidneys and lungs can’t keep your body’s pH in balance. Many of the body’s processes produce acid. Your lungs and kidneys can usually compensate for slight pH imbalances, but problems with these organs can lead to... Continue Reading →

[Health] What Is An Alkaline Diet?

The Alkaline Diet has gained popularity in recent years. It is based on the principle that the foods you eat may alter your body's pH. To set the record straight, there is no evidence to support the Alkaline Diet. According to research, the foods you eat have very little effect on the pH of your... Continue Reading →

WordPress.com.

Up ↑