Hye assalamwallaikum smua…malam ni saya nak review sikit tentang penjagaan dan bagaimana memilih coolant yang bagus untuk engine cooling system korang…
Seperti sblm2 kes2 engine overheat adalah di sebab beberapa faktor:
1) Masalah utama adalah tiada coolant dlm engine cooling system..
2)selalu org nak budget..isi air paip jer dlm radiator…kebanyakan nya beraggapan..sama jer air..sbnrnya tanggapan itu adalah salah..
3)coolant yang bagus mengandungi lapisan minyak di dalam coolant tersebut..cara nak test dia senang..curahkan sedikit air coolant dkt tangan and blh feel rasa dia mcm ada minyak2 skit atau likat sedikit.tujuan utama ia di buat begitu adalah utk melindungi engine internal cooling system drpd berkarat..
4).coolant cap ayam yg biasa harga 5 ringgit ke 10 ringgit tu memang tak bleh paka..hrp colour air jer ada hijau..merah..pink…clear.. coolant tu hanya air semata2…tak ada perlindungan apa2 pun..
5).coolant dia ada beberapa jenis…kalau kereta continental dan japanese car..kebanyakan dia guna jenis anti freeze coolant..maksud dia..walaupun cuaca bawah takat beku…engine masih boleh operating seperti biasa..kat malaysia boleh jer pakai tak ada masalah…ikut spec asal yang di sarankan oleh pengeluar kenderaan.
6).akibat tidak jaga coolant adalah…engine cooling system akan berkarat..water pump akan jammed dgn cpt drpd waktu yg sepatut nya di tukar..thermostat akan berkarat dan tidak berfungsi..radiator system akan bersumbat sbb kesan habuk2 karat melekat pada system radiator…hose2 akan cpt rosak dan berkarat..kos baik pulih terlalu tinggi..
Credit: Basri Haritz..